05 tammikuuta 2018

10 syytä harrastaa joogaa

Ihanaa perjantaita! Eletään vuoden ensimmäistä viikkoa, ja tiedän, että tämä on se aika, kun käydään ostamassa uusia treenivaatteita, liitytään kuntosalin asiakkaaksi ja aloitetaan kovatehoinen treeni, kun viimevuoden uudenvuodenlupauksena hankittu salijäsenyys ei jaksanutkaan kiinnostaa kuin sen muutaman viikon. New year new me, jokainen päivä on uusi mahdollisuus ja ensi uudenvuodenaattona odottaa kevyempi ja onnellisempi minä!

Mun ainoa uudenvuodenlupaus tänä vuonna oli se, että en tietoisesti laihduta. Vaikka kuinka ajattelenkin, että kuntoilutottumusten väkivaltainen muuttaminen heti tammikuun alussa joulumässäilyjen jälkeen ehkä on huonoin päätös ikinä, tiedän, että monet niin tekevät. Kuntosalit ovat tupaten täynnä ja sali-innostus jatkuu parin viikon ajan, mutta sitten avainkortti jää lompakon kaikkein vähiten käytettyyn korttitaskuun ja ihminen ajattelee olevansa epäonnistunut.

Mutta mitä jos kertoisin, että kuntosalitreeni ei vain yksinkertaisesti sovi kaikille, ja että olisi fiksua kokeilla erilaisia liikkumismuotoja pikku hiljaa ennen kuin päättää, millaisen kuntoilurutiinin itselleen suunnittelee?

Jos liikkuminen ei ole vielä osa arkea, suosittelisin aloittamaan hiukan kevyemmin, rentouttavalla liikkumistavalla. Siihen tarkoitukseen jooga sopii täydellisesti.



Mä olen harrastanut joogaa nyt puolitoista vuotta säännöllisesti joogan alkeisryhmässä, ja nyt kalenteriini on alkanut hiipiä paikallisen Hyvinvointicenterin joogatunteja. Jooga on mullistanut mun käsitykseni liikunnasta, ja olen tosi fiiliksissä aina, kun nappaan joogamattoni kainaloon ja taaperran joogatunnille.

Mutta miksi jooga on niin hyvä kuntoilumuoto? Tässä 10 syytä:

Jooga sopii kaikille iästä, koosta, sukupuolesta ja kunnosta riippumatta. Myös kaikennäköiset vammat ja tukielinsairaudet otetaan huomioon joogasalilla, ja jooga on mun nivelsiteistään löystyneelle polvelleni paras liikkumistapa.

Jooga suoristaa ryhtiä, voimistaa lantiopohjalihaksia ja vetreyttää koko vartaloa.

Jooga on täydellinen rentoutumiskeino. Hektisessä arjessa liian harvoin tulee otettua aikaa omalle rentoutumiselle, ja joillekin saattaa tulla syyllinen olo, jos aikaansa "tuhlaa rentoutumiseen". Jooga on erinomainen tapa sekä käyttää aikaa hyödyllisesti liikkumiseen että hidastaa ajatusvirtaa. (Tätä juttua kutsutaan btw liikemeditaatioksi!)

 Jooga edistää ruuansulatusta.

Joogaa voi harrastaa missä vain. Kotona, joogasalilla, mökillä, puistojoogatunneilla ja vaikka patikkareissulla. Vaikka liputan joogatuntien puolesta, ymmärrän, että joillakin ei ole varaa tai aikaa lähteä joogasaleille tai esimerkiksi Kansalaisopistojen joogakursseille. Youtubesta löytyy läjäpäin eri tasoisia joogaohjeita ilmaiseksi, ja netissä on myös maksullisia palveluita, jotka perehdyttävät joogan maailmaan vielä syvemmin.


Yoga with Adriene on mun lemppari joogakanava Youtubessa.

Henkilökohtaisesti mä en ole oikein onnistunut harrastamaan joogaa kotioloissa, koska kotona mulla on kaikkea muuta tekemistä. Paitsi jos mun selkäkipurullailut lasketaan asanaksi, sitten joogaan kotona harva se päivä!

 Jooga tutkitusti vähentää stressiä ja näin ollen parantaa unen laatua ja estää luuston haurastumista(!).

 Kilpailemattomuus on joogan avainsana. Joogaa harrastetaan itseä varten ja joogasalilla harjoitusta tehdään omalla tahdilla ja omalla tyylillä. Onnistuneessa joogaharjoitusessa olet muistanut hengittää ja tehnyt liikkeet omien rajoitteittesi sallimissa mitoissa. Itseään ei siis tule verrata muihin ja omasta "suoriutumisesta" ei kuulu ottaa paineita.

 Joogaharrastus parantaa tasapainoa, joka on erinomainen ominaisuus näissä liukkaissa alkuvuoden sääolosuhteissa.

Joogassa opitaan parempi hengitystekniikkaa.

 Pakottamattomuus. Ajatuksena ei todellakaan ole, että yhden joogakerran jälkeen taivut spagaattiin ja selkäsi kaartuu silta-asentoon. Myöskään joogan henkisiä vaikutuksia ei välttämättä heti ensimmäisellä kerralla hoksaa, mutta kun joogasta muodostuu rutiini, nekin astuvat kuvaan. Joogan ajatus on, että kuunnellaan omaa kehoa ja toimitaan niin, että mikään ei tunnu pahalta. Raskasta joogan kuuluu olla, mutta ei kivuliasta.

Siinä tällä kertaa kaikki mulle tärkeimmät vaikutukset tiivistettynä. Mä olen niin joogan lumoissa, että voisin kirjoitella siitä vielä enemmänkin. Jos aihe kiinnostaa, sulla on omakohtaisia kokemuksia joogasta tai jos teksti herätti kysymyksiä, laita ihmeessä kommenttia tulemaan!

6 kommenttia:

  1. Kirjoitit niin ihanasti, että heti tekisi mieli alkaa katsomaan joogakursseja! :D Kävin muutama vuosi sitten kundalinijoogassa. Aluksi se tuntui vähän hassulta, mutta totuttuani tykkäsin siitä kovasti. Joogatunnin jälkeen oli aina ihanan rentoutunut ja levännyt olo, jollaista ei todellakaan salitreenistä saa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jes, hyvä kuulla! :D Toi on muuten tosi jännä, miten ihan typerältä tuntuva asia alkaa tuntumaan monen toiston jälkeen ihan arkipäiväiseltä. Mä muistan, miten ekalla joogatunnillani ohjaaja käski meidän ilmeillä liikkeiden aikana, ja silloin se nolotti ja jätin ilveilyt vähemmälle. Nyt, jos tilaisuus tulisi, ilvehtisin sydämeni kyllyydestä ajatellen, että tällä on merkitys :D

      Poista
  2. Jooga saa myös ajatuksia ja tunteita liikkeelle. Monet kerrat jooga on saanu mun kyynelkanavat auki ja itkemään täysillä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on kyllä niin pysäyttävä hetki, että jos jotain tunteita on pakoillut, niin ne on joogassa pakko kohdata :)

      Poista
  3. Jooga olis ihanaa mutta en yksin en tykkää, se maksaa ja kotona ei vaan saa aikaseksi. :( Käytiin muutaman koulukaverin kanssa kokeilemassa air joogaa kun pääsi ihan muutamalla eurolla kokeilemaan. Oli aika hauskaa, mutta tykkäisin kyllä joogata lattiantasossa enemmän. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, tiedän ton tunteen, mä olen sitä ihmistyyppiä, etten saa ikinä aikaiseksi kuntoiltua kotona :/ Joskus pari vuotta sitten mä lähdin tutustumaan joogaan Porin Taidemuseon joogalauantaisin, ja sinne osallistuminen taisi maksaa jotain 5 e / kerta, ja kertoja oli ehkä kerran parissa-kolmessa kuukaudessa. Sitten löysin joogan alkeisryhmän kansalaisopistosta, jossa syyskauden joogatunnit yhteensä maksoi jotain parikymppiä. Tuo joogakurssi on kyllä paras vaihtoehto mun arkirytmilleni ja kukkarolleni :)

      Poista

Kaikki kommentit ovat tervetulleita ♥