31 lokakuuta 2014

Kihlat Kööpenhaminan Tivolissa ♥

unelma, haave, toiveuni, pilvilinna, tuulentupa. Tulevaisuuden unelma. Unelma onnesta;täydellinen, ihanteellinen

Näin mä kuvailen meidän viikonloppua. Mun prinsessatarinani sai alkunsa kaksitoista vuotta sitten kun oltiin vanhempien kanssa Tanskassa, Kööpenhaminan Tivolissa. Mä rakastuin ensisilmäyksellä Tivolin valoihin ja kiinalaiseen kortteliin. Äiti jaksaa aina muistuttaa, kuinka mä olin haltioissani sanonut illan hämärtäessä; "mä tulen tänne takas. Mä tuun tänne häämatkalle."

Tällä kertaa lähdin sinne rakkaani kanssa kahden. Toista kertaa elämässä, unelmien huvipuistoon.

Ja tällä kertaa ihan tietämättäni.
Meidän alkujaan piti lähteä Tallinnaan laivalla. Tai niin mulle kerrottiin. Olin koko automatkan siinä uskossa, että astumme laivaan, aina siihen saakka, kunnes automme pysähtyi Vantaan lentokentälle. Mulle tulee yhä vilunväreitä pelkästään siitä, että ajattelen, kuinka mahtava fiilis mut täytti ja sitä jännitystä, kun kivuttiin Juhnun kanssa koneeseen, mä ekakertalaisena.

Voisin jaaritella tunteja meidän unelmien matkasta, mutta yritän pysyä asian ytimessä ja pitää tekstin lyhyenä. Varoitan kuitenkin, että kuvien kanssa en halua paljoakaan säästellä, ja näistäkin saa ainoastaan pintaraapaisun:
Yövyttiin Wakeup Copenhagen -hotellissa kolme yötä, ja täytyy sanoa että suosittelen lämpimästi hotellia kaikille jotka sinnepäin matkaavat. Hotellin työntekijät olivat osaavia ja ystävällisiä, eikä meitäkään katsottu ollenkaan pahalla silmällä vaikka kyselimme paljon typeriä kysymyksiä.

Myös joka-aamuinen aamupala oli erinomainen. 
Ensimmäinen päivä kului keräten voimia matkaamisen jälkeen, eli lähinnä nukkuen ja syöden. Sitten koitti LAUANTAI.
Mitä mä voisin kertoa Kööpenhaminan Tivolista? Sehän on kuitenkin wikipedian mukaan maailman toiseksi vanhin huvipuisto, jonka aitojen sisälle mahtuu yli 120 000 lamppua, kuten tivolin omilla nettisivuilla kerrotaan. Jos siellä ei ole ikinä käynyt, ei voi edes ymmärtää sen paikan upeutta ja sitä unenomaista tunnelmaa. 

Meidän tivolipäivä oli täydellinen. Aamulla saapuessa hiukan satoi, mutta se ei haitannut, ja pieni tihutuskin lakkasi iltapäivällä. Juostiin huvipuistolaitteissa, syötiin hyvin, ilta pimeni ja Tivolin valot heräsivät eloon. Kun ilta eteni, kello savutti uhkaavasti yhtätoista, aikaa, joka kertoi huvipuistolaitteiden menevän kiinni ja Tivolin sulkeutumisen lähenevän. 

Katseltiin päivän päättävää valoshowta käsi kädessä, jonka jälkeen Juhnu veti mut syrjään puistopenkille, polvistui ja otti esiin maailman kauneimman titaanisormuksen.

Ja tottakai mun vastaukseni oli myöntävä.
Loput matkasta olivat yhtä unelmaa. Seuraavana päivänä vuokrattiin polkupyörät ja ajettiin Euroopan suurimpaan eläintarhaan, tutkittiin kaupunkia hieman laajemmin, ja kotimatkakaan maanantaina ei tuntunut ollenkaan pahalta.

UPEUTTA ♥

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikki kommentit ovat tervetulleita ♥