11 syyskuuta 2017

Piirrokset helposti somekestäviksi kännykällä

INKTOBER LÄHESTYY! Inktoberin ajatus on piirtää lokakuun jokaisena päivänä mustepiirros ja jakaa se someen tiettyjä häshtäggejä käyttäen. Itse hiukan oikaisen ja piirtelen sillä työkalulla, minkä nyt satun milloinkin löytämään ja piirtelen silloin, kun mulla on oikeasti aikaa siihen. Mun inktober-piirrokset löytyy sekä Instagramista ja Deviantartista.

Pian mun postaamat piirrokset somessa lisääntyvät ja tiedän, että moni muukin osallistuu Inktoberiin ensi kuussa. Nyt on siis hyvä hetki puhua ensi kertaa täällä blogissa mun piirtämisharrastuksesta ja siitä, miten saan kuvista crispejä!



Se, miten olen editoinut kuvat piirroksistani on ollut melkoisessa murroksessa aina siitä lähtien, kun aloin niistä valokuvia ottamaan. En ole ikinä omistanut skanneria, joten tilanne vaati mua olevaan luova, kun aloin Deviantarttiin kuvia piirroksistani laittamaan back in 2012.

Aluksi tein valtavasti töitä löytääkseni mahdollisimman parhaan laadun takaavan editointitavan, ja siihen aikaan se oli pokkarikameralla otettu kuva, siirto tietokoneelle ja tunteja kestävä editti Gimpillä. Nykyisin, hiukan kiireisempänä, olen vain yrittänyt löytää mahdollisimman vaivattoman tavan editoida kuvat somekestäviksi. Nyt se on löytynyt! Ja nyt jaan sen teille!



Aluksi on tietenkin hyvä tehdä piirros, jolla on jonkinlainen mahdollisuus selvitä koko kuvanmuokkausprosessista. Hailakka lyijykynäpiirros, jonka erinomaisuus ei välity, jos vielä hailakammat varjostukset eivät näy, ei todellakaan ole kovin hyvä lähestymistapa, kun ensi kertaa kokeillaan tätä editointitapaa. Itse aloitin korkeakontrastisista tussipiirroksista ja siirryin hitaasti puuväreillä väritettyihin kuviin. Vasta hetki sitten uskalsin kokeilla muokkausmenetelmääni lyijykynäpiirrokseen. Mahdollista joo, mutta ensin kannattaa opetella muokkausprosessi helpommilla kuvilla.

Piirrokseni ikuistan kännykän kameralla, toisinaan todella huonossakin valaistuksessa. Mä olen käyttänyt yleensäkin kuvien muokkaukseen ilmaista Pixlr-sovellusta jos instagramin omat säädöt eivät ole riittäneet. Pixlr on mun kokemukseni mukaan myös paras piirrosten muokkaamiseen. Tässä mun työmenetelmäni;



Perussäädöt löytyvät alapalkin ensimmäisen kuvakkeen takaa. Rajaus ja säädöt ovat yleensä ne, millä lähden liikkeelle. Jos kuva kestää, kannattaa nostaa kontrastia ja kirkkautta niin, että edes osta taustasta saavuttaa halutun vaaleuden. Mä pyrin yleensä siihen, että tausta on vitivalkoinen



Hienosäätöä on helppo tehdä filttereillä. Mun ehdoton suosikkini on normifiltterien Bob-filtteri, joka myös tekee kuvasta mustavalkoisemman. Väritettyihin kuviin on tietenkin hyvä käyttää eri filttereitä, mutta Bob toimii hyvin tussipiirroksiin.



Joskus filtterin käyttö vaalentaa jotain osaa piirroksesta liikaa, vaikka filtteri tekisikin taustavärille ihmeitä. Aika usein haluan käyttää filtteriä vain taustaan, mutta en piirroksen päällä. Mutta ei hätää! Filtteritasoa saa osittain läpinäkyväksi. Kumitustyökalu löytyy näytön yläreunasta filtterin ollessa vielä valintatilassa. "Kumilla" poistetaan filtteriä ja "kynällä" sitä lisätään, jos kumi nappaakin liikaa pois. Molempien kokoa ja reunan pehmeyttä on helppo säätää ja sillä tavalla pienetkin yksityiskohdat saa säilymään.



Kun kuva on saatu tarpeeksi crispyksi somea varten, filttereillä saa tehtyä vielä viime hetken sävykorjauksia ja -efektejä. Tässä aloituskuva ja hieman somekestävämpi lopputulos. Miten sä muokkaat piirroksesi somea varten, ja aiotko osallistua Inktoberiin? Ja jos piirtelet, linkkaa ihmeessä mulle sun somekanavasi, minne taideteoksiasi laittelet. Olisi kiva nähdä, mitä muut suomalaiset tuhertelevat!

2 kommenttia:

  1. Hei jess kiitos, tää tuli todella tarpeeseen! Täytyy myös ottaa osaa tuohon INKTOBERIIN :D

    VastaaPoista

Kaikki kommentit ovat tervetulleita ♥